Dnes je Roman Ulich hlavním designérem společnosti M&T a držitelem prestižního ocenění Red Dot Design Award. Když však stál před dvaceti lety u zrodu M&T, rozhodně by jej nenapadlo, že design klik pro něj jednou bude každodenní pracovní náplní. Povídali jsme si o jeho začátcích i pohledu na současnost a budoucnost designu dveřního kování.
Jak se od doby vzniku M&T proměnil design klik?
Velmi výrazně. Když jsme M&T zakládali, byla nabídka klik dosti jednotvárná a na většině dveří
v Čechách byste našli žluté lakované kliky na dlouhých mosazných štítech od italských výrobců.
Na přelomu tisíceletí zájem o kování s dlouhými štíty postupně opadl a na uvolněné místo se začalo drát
rozetové kování s matným stříbrným povrchem. Okolo roku 2005 se pak začal prosazovat nový
a přelomový trend, který ve světě kování postupně převládl - kliky s hranatými tvary. Současnost pak
charakterizuje pestrá nabídka tvarů a provedení a také rychlejší střídání jednotlivých trendů,
za který stojí překotný technologický vývoj. Zatímco dříve bylo nutné podle návrhu vytvořit dřevěný model,
jehož výroba zabrala klidně tři měsíce, dnes se již využívá 3D tiskáren, které zhotoví model osm hodin.
Designér tak může vidět kliku hned před sebou a ověřit si například, jestli je ergonomicky v pořádku.
Do vás přivedlo k navrhování kování?
Víceméně shoda okolností. Když jsme se rozhodli, že v M&T budeme kliky také vyrábět, neměli jsme prostředky,
abychom si mohli najmout profesionálního designéra.
Vše jsme tedy začali dělat sami a na mě tato role v podstatě zbyla.
Zpočátku jsem přitom ani tolik neřešil samotný design - důležité bylo zejména navrhnout kliku tak, aby se dala jednoduše
a levně vyrobit, bez problémů fungovala a přitom po třech letech používání nespadla ze dveří. Návrh kliky se totiž netýká jen vzhledu,
ale je třeba také precizně navrhnout to, co je očím skryto a přitom stojí za spolehlivým chodem kliky, tedy její vnitřní mechanismus.
Kdy jste se začal designu věnovat naplno?
To bylo až tak o dva roky později, kdy jsme se rozhodli, že do záplavy kulatých tvarů, vstoupíme s nevídanou hranatou klikou.
A to již vyžadovalo, abychom se více zaměřili na design - bylo například nutné vyřešit ergonomii kliky tak, aby dobře padla do ruky.
Tato snaha nakonec vedla ke vzniku kliky ENTERO, která o více než dva roky předznamenala pozdější trend hranatých tvarů
a v rámci ČR nám otevřela dveře ke všem prodejcům, kteří do té doby proávali jen italské a německé kliky.
I po letech je pro mě tato klika srdcovkou záležitostí a dodnes ji mám doma na dveřích.
Ve světě dveřního kování se pohybujete opravdu dlouho. Jak se bráníte „profesní" slepotě?
Snažím se spolupracovat s mladými designéry, kteří dovedou přijdou s novými a originálními pohledy na věc,
a přitom nejsou zatíženi rutinním viděním a uvažováním. Do budoucna bychom byli rád, aby spolupráce s designéry,
ale i například s architekty byla co nejčastější, protože nás vždy posune dále.
Roman Ulich (*1971) pochází z východních Čech, kde je také sídlo společnosti. Vystudoval střední průmyslovou školu strojní. Pracovní praxí získal ve firmě, která se zabývala výrobou dveří. Další důležité zkušenosti získal v zahraničí ve výrobě kování. V roce 1997 společně se svými dvěma bratry Ivem a Petrem založil společnost M&T která se jako jediná v České republice zabývá výrobou designového dveřního a okenního kování. Ve firmě působí jako dvorní designér, ale také se stará o marketing, obchod i další provozní věci. Za kolekci MINIMAL/MAXIMAL, která vznikla podle jeho návrhu získala společnost M&T v roce 2013 prestižní ocenění Red Dot Design Award.
Jedním z vašich posledních projektů je kování Rocksor pro DRN v Praze, které vznikalo ve spolupráci
s Ing. arch. Stanislavem Fialou. Jak tato spolupráce probíhala?
Ideový návrh tohoto kování je dílem architekta Fialy, který v této realizaci naplno využívá roxorový drát nejenom
jako výztuž do betonových konstrukcí, ale také jako originální dekoraci.
Rozhodl se proto převést tento stavební prvek i do podoby kliky a oslovil nás s nabídkou na výrobu.
Sám kompletně navrhl designový vzhled kliky a my jsme přišli s řešením vnitřního mechanismu.
Na rozdíl od ocelového roxorového drátu je klika Rocksor vyrobena z masivní mosazi, a to jak v leštěné, tak i surové podobě.
Myslíme si, že výsledek je velmi povedený, v roce 2018 bychom proto chtěli tuto kliku zavést do prodeje
jako součást našeho standardního sortimentu.
Jak vznikl ideový návrh kování Rocksor?
Inspirací je každodenní kontakt s tímto materiálem na stavbách, jelikož je používán do železobetonových konstrukcí.
Materiál se mi líbí svou samozřejmostí, danou svou absolutní účelností. Na stavbách se válí všude kolem nás jeho odřezky.
Tak si ho zamilujete a řeknete si: „Co kdybychom z něj udělali něco víc než jen žebírkovou ocel, která vždy zmizí
v útrobách betonu?" Je v tom taková touha materiál nějak uctít a dát mu jiný rozměr. A třeba ho odlít i z jiného, ušlechtilého kovu.
Projekt Drn je charakteristický netradičním spojením historické architektury s moderními industriálními i přírodními prvky.
Jak do tohoto konceptu zapadají kliky Rocksor?
Zapadají vším možným. Třeba právě svou bazální účelovostí a jednoduchostí, odkazující na notoricky používaný materiál v základním účelovém
stavebnictví. Nebo taky svou jistou zdobností, odkazující na prvky používané v historických stavbách a designech, kterým byla
tehdy věnována mimořádná, až šperkařská péče.
Proč jste se rozhodl pro spolupráci s českým výrobcem M&T?
Je to postupné sbližování s českou firmou, která se vám začne objevovat před očima. Nejdříve vás zaujme některými svými výrobky,
které začnete používat. Potom si všimnete, že příjemné kultivovaně a nenápadně vtipným způsobem nabízí své služby.
Když Vám třeba napíše zástupkyně firmy, která má na vizitce titul „klikařka“ to prostě zapamatujete.
To ještě nevíte, že se jedná o ryze českou firmu, která své produkty nepřeprodává, ale dokonce vyvíjí a vyrábí.
Pak se dostanete do jejich firemního areálu v Dobrušce a najednou jste v úplně jiném světě... českém a poctivém,
pracovitém a tvůrčím. Moc mne to tenkrát potěšilo a zaujalo, a tak se postupně vyvinula myšlenka naši oblíbenou kliku,
která už se nám v našem projektu zhmotňovala a začínala pomalu sloužit ve své ručné dělané ocelové podobě,
dotáhnout do podoby typového produktu.
Jak jste byl se spoluprací s českým výrobcem M&T spokojený?
Naše spolupráce byla skvělá a jednoduchá. V jednoduchost' je vždy krása, a když potkáte dobré lidi. tak vás to pokaždé obohatí.
Trojice bratrů z nichž se navíc každý ujal své přirozené role ve firmě, je pro mne až pohádkovým úkazem. Je to příběh. Dobrý příběh.
ERA21 #06 2017