Hvězda fotbalového trávníku, která klukovský sen ve třiatřiceti vyměnila za dospěláckou realitu a vrhla se do světa rodinného podnikání. Ivo Ulich společně se svými bratry Petrem a Romanem otevírají dveře celému světu a nemají strach překračovat hranice soudobého užitného designu.
Na popud svého bratra jste začal v roce 1997 podnikat v oblasti dveřního kování. Dnes máte výrobnu v Dobrušce a pod značkou M&T
jste vlastně jedinými českými výrobci designového dveřního kování...
Ano, abych to upřesnil, jsou to dveřní a okenní kliky, odborně se tomu říká právě dveřní a okenní a kování. Letos oslavíme dvacet let od založení firmy.
Co se týče designových klik, tak jsme opravdu jediní výrobci v České republice a také si právě na tom zakládáme - nemáme jen ten brand,
pod kterým bychom kliky dováželi odjinud a prodával je, máme skutečnou výrobnu a všechny stěžejní části výroby děláme přímo u nás v Dobrušce.
Nakoupili jsme technologie, díky kterým udržujeme perfektní kvalitu a díky kterým jsme schopni vyjít našim zákazníkům maximálně vstříc.
Kolik máte zaměstnanců?
Čtyřicet a tento stav bychom rádi udrželi s tím, že se aktuálně zaměřujeme spíše na efektivitu a produktivitu práce. Jsem přesvědčen,
že máme ještě nevyužitý potenciál. Dovedu si samozřejmě představit ještě nějaký růst, ale jen do určité výše.
Pokud chceme našim partnerům i koncovým zákazníkům garantovat kvalitu, bylo by ve velkých objemech daleko složitější ji udržet.
V jakých odděleních vaši zaměstnanci pracují?
Máme vlastní vývoj, montáž, technologii na povrchové úpravy, máme robotické středisko na leštění a broušení, máme testovací středisko.
Přestože v naší výrobě využíváme roboty, zachováváme i vysoký podíl ruční práce. Naši roboti jsou sice velmi kvalitní,
náročnější modely ale nezvládají dokonale připravit před povrchovou úpravou - tam je potřebná lidská práce.
Nakonec je to jakou-si přidanou hodnotou i pro zákazníka, protože každá naše klika je de facto originál. Vždycky musí projit několika rukama, aby vznikl perfektní a kvalitní výrobek.
Která z vašich klik je nejprodávanější?
Existují dvě roviny, jedna je designová, vypovída¬jící o tom, co se skutečně líbí, a ta druhá je cenová.
Pokud se budeme bavit o počtu prodaných kusů, ve vedení je naše nejlevnější nerezová klika Lusy. Pokud se ale zaměříme na tu designovou rovinu,
velmi dobře se daří i našim skoro nejdražším klikám Maximal/Minimal. Právě kliky Maximal a Minimal byly
v roce 2013 oceněny designovým ceněním Red Dot. Co do počtu prodaných kusů sice Lusy nemohou úplně konkurovat,
pokud bychom ale jejich prodej převedli na finance, tak ji určitě předčí. U Maximal/Minimal je mnohem vyšší podíl ruční práce,
je z kvalitní mosazi s kvalitní povrchovou úpravou, a z toho důvodu je dražší.
U našich zákazníků je ale trvale oblíbená mosazná klika Entero, kterou jsme představili už v roce 2004 a která v té době
byla první sku¬tečně designovou hranatou klikou v Evropě.
O klikách Maximal a Minimal stále mluvíte jako o celku. Jaký je mezi nimi rozdíl?
Rozdíl je v tom, že klika Maximal má uvnitř rukojeti vložený materiál, který většinou koresponduje
s materiálem dveří, anebo je s ním dokonce zcela totožný. To umožňuje klice na dveřích prakticky úplně zmizet.
Oproti tomu klika Minimal žádný vložený materiál nemá, je plně mosazná, a je tak na dveřích vždy vidět.
Záleží pak na preferencích -uživatele objektu, jestli chce kliku spíše nenápadnou, anebo jestli ji chce naopak zvýraznit.
Kolik klik za rok vyrobíte?
V roce 2016 jsme překonali hranici sto tisíc párů a v růstu výroby plánujeme nadále pokračovat.
Do kolika zemí v současnosti dodáváte?
Množství našich zahraničních klientů se neustále zvyšuje, chodí nám objednávky opravdu z celého světa.
Dneska bychom tak napočítali asi pětapadesát zemí, ve kterých dveře a okna otevírají naše kliky.
Máte v katalogu nějaké globálně úspěšné modely, anebo se preference podle jednotlivých oblastí odlišují?
Každá země má jiný vkus jak na modely, tak i na povrchové úpravy. Například země z oblasti východní Evropy - Polsko,
Ukrajina, Rusko, a s nimi arabské země poptávají spíše lesklé kliky v odstínech žluté. Země západní Evropy naopak
objednávají matnější barvy, velké oblibě se čím dál více těší černá.
Jaké máte záměry v oblasti zahraničního prodeje?
Chtěli bychom podíl zahraničního prodeje srovnat s prodejem v České republice. Momentálně se nám to ale nedaří,
a to z jednoho prostého důvodu. V Česku probíhá stavební boom, a tak nám významně rostou domácí prodeje.
To nám ale rozhodně nevadí, protože současně s růstem prodejů v České republice roste i export.
Vypadá to, že ani letos se na víc než dvacetiprocentní podíl exportu v celkovém obratu nedostaneme.
Jak probíhá celý proces výroby? A jak dlouho to trvá?
Když se budeme bavit o celkové výrobě včetně vývoje nového modelu, tak je to dlouhý proces. Nejdříve se klika navrhne.
Když přijde správný nápad, tak může být za deset minut načrtnutá na papíře. Následně se na tiskárně vytvoří 3D model
a na základě toho modelu vytvoříme zkušební formu a vyrobíme první výkovky, tedy jakýsi prototyp. Ten důkladně
odzkoušíme v našem testovacím středisku. Provedeme popřípadě drobné úpravy a poté vytvoříme finální formu, takzvanou zápustku.
Ta může mít životnost až deset tisíc kusů a podle náročnosti vychází její cena řádově na deseti- nebo statisíce korun.
Z té pak získáváme finální výkovek, který se musí před povrchovou úpravou perfektně obrousit a vyleštit. Až teprve
na takto připravený výkovek, například na mosaznou rukojeť, nanášíme na základě aktuální klientské objednávky povrchovou úpravu.
Díky tomu, že jsme manufaktura, můžeme výrobky dokončovat až na základě konkrétních objednávek, nevyrábíme na sklad.
Kompletní výroba nového mode u tak od nápadu až k funkčnímu modelu může trvat klidně tři roky. Máme v nabídce více než
čtyřicet modelů z mosazi nebo nerezové oceli s různými povrchovými úpravami s dodací lhůtou od tří dnů do osmi týdnů,
a to jen u těch nejnáročnějších modelů z mosazi s nejkvalitnější povrchovou úpravou.
Překvapila vás někdy někde vaše klika?
Jsem tím oborem už trošku poznamenaný, takže kamkoli vstoupím, dívám se, jestli mají naše kliky. V zahraničí na naše
kliky občas narazím, ale v České republice je samozřejmě potkávám častěji. Překvapily mě například v pražském Buddha-Baru
či v michelinské restauraci La Degustation Bohême Bourgeoise.
Zmínil jste, že letos slavíte dvacet let na trh u Plánujete tuto událost nějak oslavit?
Výročí oslavíme prací. Máme v plánu vydat limitovanou edici, kterou bychom chtěli představit druhé polovině roku.
Prozradím jen, že na poli klik to bude naprosto revoluční a novinku na nabídneme jen našim nejlepším partnerům.
text Sabina Bařinová
Be the BEST, Anatomie úspěchu, červen 2017